Өнөөдөр дэлхий нийтийг хамарсан том сорилт бидний өмнө бий болж боловсролын салбарт үзэл баримтлалын гүнзгий өөрчлөлт гарч, бидний ажлын хэв шинжийг чиглүүлж өглөө. Өнөөгийн нийгэм дэлхий нийтэд нээлттэй болж, соёл, хэрэглээний чөлөөт хөгжлийн урсгал, оюун санааны өөрчлөлт шинэчлэлийн үед бид амьдарч байна. Боловсролын салбар бол Монгол хүний хэн байх, Монгол улсыг ямар улс болохыг тодорхойлдог манлайлагч салбар байх учиртай. Дэлхий нийтийн боловсролын хөгжлийн чиг хандлага, нийгмийн болон хүүхдийн хөгжлийн эрэлт хэрэгцээнд нийцүүлэн боловсролын үйлчилгээг чанартай, хүртээмжтэй хүргэхийн тулд алс ирээдүйг харж, нийгмээсээ түрүүлж алхахыг БАГШ биднээс шаардах болсон. Тиймээс багш бид хүмүүсийн зүрх, тархинд хүрч, сурч мэдэж, хөгжихийн төлөө зогсолтгүй тэмүүлэх эрхэм үүрэгтэй билээ.
Багшийн мэргэжил дээшлүүлэх институт нь үндэсний түвшинд боловсролын хөгжлийн бодлого, нийгмийн эрэлт хэрэгцээнд тулгуурлан багш, удирдах болон бусад ажилтны мэргэжлийн тасралтгүй хөгжлийг хангах чиг үүрэгтэй байгууллага юм. Энэ чиглэлийн хүрээнд багшийн мэргэжил дээшлүүлэх үндсэн, төрөлжсөн, захиалгат, сонголтот сургалтыг танхимын болон зайн сургалтын хэлбэрээр зохион байгуулж ирлээ.
НҮБ-аас дэвшүүлсэн 2030 он хүртэлх тогтвортой хөгжлийн зорилтуудыг хэрэгжүүлэх чиглэлээр ЕБС, СӨББ-ын багш, ажилтнуудад Тогтвортой хөгжил, Тогтвортой хөгжлийн боловсролын үзэл санаа, агуулга, арга зүйг таниулах сургалт зохион байгуулах, арга зүйн модуль, зөвлөмж боловсруулах, дотоодын хүний нөөцийг чадавхжуулах, үндсэн сургалтын хөтөлбөрт ТХ, ТХБ-ын үзэл санаа, агуулгыг интеграцчилах зэргээр “Тогтвортой хөгжлийн боловсрол” төсөлтэй 2014 оноос эхлэн амжилттай хамтран ажиллаж байна. Багшийн хөгжлийг дэмжих үйл ажиллагааны хүртээмж, төрөл хэлбэрийг нэмэгдүүлэх зорилгоор Швейцарийн хөгжлийн агентлаг, Германы Олон Улсын Хамтын Ажиллагааны Нийгэмлэг /GIZ/, “Тогтвортой хөгжлийн боловсрол” төслийн дэмжлэгээр “ЕБС-ийн багш, удирдах ажилтанд зориулсан “ЕБС-ийн сургалтын хөтөлбөрт тогтвортой хөгжлийн боловсролыг интеграцчилах гарын авлага” боловсруулан сургалт зохион байгуулж нийт 26,373 багш, ажилтныг хамруулсан бөгөөд энэ нь нийт багшийн 59,9% болж байна. Үүнийг жилээр нь гаргавал 2017 онд 5601 багш, ажилтан 2018 онд 7031 багш, ажилтан, 2019 онд 6679 багш ажилтан 2020 онд 4062 багш ажилтан мэргэжил дээшлүүлэх үндсэн сургалтад хамрагдсан бөгөөд байршлаар нь авч үзвэл 38,4% нь хөдөө орон нутгийн багш нар, 61,6% нь нийслэлийн багш нар байна.
“Төрөөс боловсролын талаар баримтах бодлого, хэрэгжилт”, “Тогтвортой хөгжил, тогтвортой хөгжлийн боловсрол ба багшийн хөгжил”, “Тогтвортой хөгжил-Сургуулийн менежмент", “Тогтвортой хөгжлийн боловсролыг сургалтын хөтөлбөрт интеграцчилах” түүгээр дамжуулан сурагчдыг ТХБ-ын мэдлэг, чадварт суралцуулахад эхлээд багшаа бэлтгэж, энэ чиглэлээр сургах хэрэгцээ шаардлага үүсч байна. Иймээс багш нарт ТХ-ын зорилт, ТХБ-ын агуулга, арга зүйг таниулах, эзэмшүүлэх талаар үндсэн болон төрөлжсөн сургалтуудын агуулгад тусган сургалт зохион байгуулж ирлээ.
Үүнд:
Зөвлөгөөнөөр боловсролын салбарын зарим дүрэм журмын шинэчлэлт, ерөнхий боловсролын сургуулийн сургалтын бодлого, төлөвлөгөө, суралцагчийн үнэлгээний чиглэлээр авч хэрэгжүүлж буй арга хэмжээ нь ТХБ-ын үзэл санаа, агуулга, арга зүйтэй нийцэж байгааг хэлэлцэж, сайжруулах зөвлөмж гаргав. Хүүхдийн хөгжил, хамгаалал, сургуулийн орчны хүчирхийллээс сэргийлэх, хүүхдэд ээлтэй аюулгүй орчин бүрдүүлэх талаар авч хэрэгжүүлэх арга хэмжээ, бодлогын чиглэл нь ТХ-ийн үзэл санаа, зорилтуудтай нийцэж хэлэлцэн тодорхойлов. Мөн ТХ, ТХБ-ын агуулга, арга зүйг сургалт, үйл ажиллагаандаа хэрхэн тусгаж хэрэгжүүлж буй талаарх туршлага танилцуулж бусдад түгээн дэлгэрүүлсэн байна.
ТХБ-ын төслийн дэмжлэгтэйгээр БМДИ-ийн арга зүйч, мэргэжилтнүүдийн ТХБ-ын талаарх мэдлэг чадвар нэмэгдэж, мэргэжил дээшлүүлэх сургалтын хөтөлбөрт ТХБ-ыг интеграцчилах чадвар нь сайжирч, ЕБС-ийн сургалт, үйл ажиллагаанд ТХБ-ыг интеграцчилах чиглэлээр ТБ-ын 8 цогц чадамж, ТХ-ийн 17 зорилтын 255 суралцахуйн зорилт, 171 сэдэв, 119 арга зүйн хандлага, арга техникийг тус тус сонгож нийт 553 индикатороор бага, суурь, бүрэн дунд боловсролын хөтөлбөрт үнэлгээ хийлээ. Энэ нь мэргэжлийн судлагдахууны арга зүйчид, хөтөлбөр боловсруулагчид, хөтөлбөрийг хэрэгжүүлэгчдийн ТХ-ийн талаарх ойлголтыг нэгтгэх, хичээл үйл ажиллагаанд интеграцчилах, ТХБ-ын хэл ухагдахуун тайлагдах боломжийг бүрдүүлж, мэргэжилтнүүдийг чадавхжуулсан үйл ажиллагаа болсон гэж үзэж байна. Түүнчлэн ЕБС-ийн бүх багш ажилтнууд ТХ, НХ-ийн бодлого, ТХБ-ын замнал өрнөлийн түүхтэй танилцаж, улмаар НҮБ-аас дэвшүүлсэн “ТХЗ-2030” (SDG-2030), боловсролын “ДНҮХ” (GAP)-ийг хэрэгжүүлэхэд шаардлагатай агуулга арга зүйтэй танилцаж хэрэгжүүлэх чадвартай болж байгаа нь томоохон ололт амжилт гэж үзэж байна.